Pelletkachels: sla dit VOORJAAR je slag, zodat je in de winter véél minder gas verbruikt. Kom vroeg in actie: wachtlijsten in de winter! Openingstijden

Er vallen teveel pellets, de kachel brandt niet of slecht

Als de kachel niet brandt, heb je te weinig zuurstof voor het vuur. Soms brandt de kachel alsnog wel, maar slecht. Dan is er tijdens het branden te weinig zuurstof.

Jaarlijkse onderhoudsbeurt

Controleer allereerst het aantal branduren. Mogelijk moet de kachel schoongemaakt worden. De kachel heeft – naast normaal onderhoud – één keer per jaar een grote onderhoudsbeurt nodig. Heeft de kachel zo’n beurt al een jaar (of twee) niet gehad? Dan is dat het eerste dat dient te gebeuren.

Verstopte kanalen: zuig as weg
De gloeispiraal/verwarmingspen wordt warm. Daar gaat lucht langs naar het branderbakje. In het branderbakje zit een gaatje om warme hete lucht door te laten. Dankzij de hete lucht gaan de pellets branden. Als er as in het luchtbuisje zit, komt de hete lucht onvoldoende bij de pellets om te ontbranden. De gloeispiraal kan minder goed werken door snelle slijtage bij weinig onderhoud.

Het is belangrijk om met een aszuiger de kanalen asvrij te houden. Als je je hand bij het inzuigen van een haarföhn houdt, wordt de föhn te heet. Doe je dat te lang, dan kan de föhn kapot gaan. De gloeispiraal binnenin heeft lucht langs de spiraal nodig. Bij een verstopte kachel gaat hetzelfde op. Continu te weinig lucht wegens as en verstopping zorgt dat de gloeispiraal slijt en stukgaat.

Branderbakje goed terugzetten
Zoals benoemd zit in het branderbakje een gaatje voor de luchtdoorlaat. Soms zetten mensen het branderbakje scheef terug in de kachel. Dan komt de lucht niet goed door naar de pellets.

De kachel brandt slecht: luchtwegen herstellen

Beeld je eens in: je hebt links een stapel hout en rechts een kampvuur. Af en toe verplaats je wat hout van links naar rechts. Dat doet de vijzel in een pelletkachel ook. Maar als er geen of weinig vuur is, brandt de stapel rechts niet of nauwelijks weg. Hoe kan zoiets? Zorg voor zuurstof!

Als je buiten schaatst en een wasknijper op je neus doet, presteer je minder. Je prestatie wordt dan beïnvloed door de veranderde zuurstoftoevoer. Als je toch volle bak door blijft schaatsen, krijg je het benauwd en val je om. Dus schaats je minder hard vanwege de andere zuurstof/brandstof-balans.

Een kachel met veel branduren kun je vergelijken met die situatie. De vervuilde ‘luchtwegen’ worden kleiner, er zit ‘een knijper op de neus’. Maar de vijzel blijft volle bak houtpellets geven. Want die vijzel is ooit ingesteld om een bepaalde hoeveelheid hout te verplaatsen. Er komt alsmaar hout.

Zuurstoftoevoer herstellen
Alleen de zuurstof/brandstof-balans is verstoord. Er is minder zuurstof, maar de kachel gooit nog net zoveel houtpellets. Dus er vallen teveel pellets in de kachel. De oplossing is die knijper van de neus halen. De luchtweg openen: onderhoud geven. Luchtwegen schoonmaken of laten schoonmaken.

Blijf van de parameters af
Je zou kunnen dénken dat je bij verminderde zuurstof ook de brandstof moet verminderen. Je past bijvoorbeeld het tempo van de houtverplaatsing aan. Dat is niet echt een oplossing. Zonder onderhoud blijf je dan steeds weer paramaters aanpassen. Tot de kachel nauwelijks nog brandt.

Uiteindelijk kom je dan alsnog uit bij een schoonmaakbeurt. Vervolgens ben je verrast: de kachel is schoongemaakt en brandt nu helemaal niet meer. Hoe kan dat? Nou, de kachel heeft weer volledig zuurstof, terwijl er nauwelijks brandstof is: je hebt de parameters immers aangepast op minder hout.

Kortom: blijf van de parameters af als de kachel altijd goed heeft gebrand. Besef dat een kachel per definitie wat minder goed gaat branden door de tijd heen. Hij raakt op een gegeven moment verstopt. Geef de kachel daarom altijd op tijd onderhoud. Dan brandt ie weer als vanouds. Heerlijk.

Pas op met andere houtpellets

Heb je altijd dezelfde soort houtpellets gebruikt of ben je tussentijds overgestapt? Let op dat de ene soort pellets sneller of langzamer wegbrandt dan de andere soort pellets. De vijzel verplaatst nog steeds in hetzelfde tempo pellets van ‘links’ naar ‘rechts’, maar het brandproces is vertraagd. Dan kun je ook teveel pellets in de kachel krijgen. Gebruik daarom altijd dezelfde houtpellets van BlueSolid.

Controleer deurtje en afvoer

Lucht zoekt de weg van de minste weerstand. De hete lucht dient wel bij de branderbak te komen. Als je het deurtje per ongeluk niet goed dicht hebt, ontsnapt de lucht daar. Dan komt er te weinig hete lucht bij de pellets. De pellets gaan niet in de brand en dus stroomt het bakje over.

Controleer ook de afvoer buiten. Wat je niet weg kunt blazen, kun je ook niet aanzuigen. Mogelijk heb je een vogelnest in de afvoer gekregen. Al met al blijft het een verhaal van een voldoende zuurstof/brandstof-balans. Voorkom ‘luchtgaten’ (deurtje dat openstaat) en verstopte kanalen.

Petite, Mignon en Alessia: optie verplaatsen gloeispiraal

In sommige nieuwe pelletkachels kan het voorkomen dat de verwarmingspen ongunstig gepositioneerd is. De gloeispiraal kan in zo’n geval net iets te ver naar voren zitten. Mogelijk wordt dan het luchtgaatje in de branderbak geblokkeerd. Je kunt dat zien als je de branderbak in de kachel legt en de pen in het gaatje prikt. In dat geval moet je de gloeispiraal verplaatsen. Er zit een wartel om die de pen op z’n plek houdt. De wartel kun je terugtikken. Hij moet ongeveer een cm van het gaatje afliggen.

Overzicht onderhoud

Bekijk wat er qua onderhoud komt kijken bij een pelletkachel: overzicht onderhoud.